Keizer publicaties

Lees alles over veelvoorkomende klachten en wat Keizer Kliniek doet om deze klachten te verhelpen. Informatie over het coronavirus en wat dat betekent voor onze zorg, vindt u hier.

‘Ik ging liever tien keer naar het toilet dan één keer naar de huisarts’

Ongewenst urineverlies komt vaak voor. Toch schamen veel mensen zich, waaronder de jonge moeder Jozina.

Bij Jozina (36) ontstonden de klachten heel geleidelijk. “De eerste keer voelde ik tijdens een lachbui iets langs mijn benen lopen.” In het begin vond ze het nog wel grappig, vertelt ze. “Maar toen ik ook op het werk de controle verloor, begon het heel vervelend te worden.”

 

Jozina voelde zich een gezonde dertiger

“Ik durfde het niet aan de huisarts te vertellen”

Veel mensen met ongewenst urineverlies durven niet goed te praten over hun problemen. Ook niet met hun huisarts. De oorzaak? Ze schamen zich. Jozina: “Je denkt bij het in de broek plassen al snel aan baby’s of aan mensen op leeftijd. Als gezonde dertiger wil je daar niet mee worden vergeleken.”

Toch durfde ze niet met haar klachten naar de huisarts te gaan. “Ik schaamde me om het te vertellen”, concludeert ze achteraf.

Intussen groeiden haar klachten uit van een klein ongemak tot een groot probleem. “Eerst dacht ik: het gaat vanzelf over. Maar dat was niet zo. Het werd steeds erger.” En dus veranderde haar leven. “Ik ging donkere kleding dragen. Deed elke dag een inlegkruisje in. En op het werk ging ik elk half uur naar de wc. Voor de zekerheid.”

 

Ze besloot om zich over haar schaamte heen te zetten

“Eigenlijk heb ik te lang met de klachten rondgelopen”

Uiteindelijk besloot Jozina om zichzelf over haar schaamte heen te zetten. Ze kwam via de huisarts bij de Keizer Kliniek. Daar kwam de oorzaak van het probleem aan het licht: een slappe bekkenbodem, ontstaan tijdens haar zwangerschap. Sindsdien volgt ze bekkenbodemfysiotherapie en zijn haar klachten fors afgenomen.

“Inmiddels gaat het een heel stuk beter. Eigenlijk heb ik veel te lang met de klachten rondgelopen”, vertelt ze. “Ik ging liever tien keer per dag naar het toilet dan één keer naar de huisarts. Achteraf heel naïef, natuurlijk.”

Keizer Kliniek Assen verhelpt incontinentieklachten met een gedegen diagnostisch onderzoek en een behandeladvies. Wij hebben geen wachtlijst. Na een doorverwijzing van uw huisarts wordt er direct een behandeling opgestart en na behoefte zo spoedig mogelijk een afspraak gemaakt met de specialist.

De naam Jozina is om privacyredenen gefingeerd.

Deel dit op sociale media: